maanantai 5. marraskuuta 2012

Kuulen jälleen Tristan-soinnun: Jutustelua Wagnerista


Olen suureksi ilokseni havainnut löytäneeni takaisin Richard Wagnerin musiikin luo. Monta pitkää vuotta olin vihaisena poissa. Yksikään Wagnerin säveltämä sointu tai melodia ei saanut aikaan mielihyvää, vaan pelkkää pettymystä ja inhoa. Kummallisen sattuman kautta se oli jälleen satiiri, mikä sai minut kokeilemaan, että kestääkö vatsani sitkeämmän sorttista apetta.

Nietzsche sanoi, että Wagnerin musiikista pitäminen on myrkytystila. Olla wagneriaani on olla sairas. En tiedä tarkoittiko hän sitä tosissaan. Heidän välirikkoonsa oli paljon syitä, enkä ole vakuuttunut siitä, oliko Nietzschen muuttunut käsitys musiikista osasyy vai seuraus. Ehkä ”vanhan satyyrin” myrkky vaikuttaa minussa jälleen tai sitten olen parantunut esteettisen arvostelukyvyn vajaakuntoisuuden tilastani. Sovitaan, että jälkimmäinen on totta.

Suunnilleen 13 vuotta sitten ostin (ja kuuntelin) ensimmäisen Wagnerin oopperani. Ennakkokäsitykseni perustui mielikuvaan elokuvasta ”Ilmestyskirja. Nyt”. Sen yhdessä kuuluisassa kohtauksessa yhdysvaltalaiset helikopterit hyökkäävät vietnamilaiskylään ”Valkyyrioiden ratsastuksen” soidessa taustalla. Kohtaus on rankan satiirinen ja sodanvastainen, mikä sopii hyvin Valkyria-oopperan väkivallan vastaiseen eetokseen. Jostain kumman syystä Wagnerin musiikkia pidetään sotaisana. Päätäni alkaa aina särkeä, kun törmään sellaiseen käsitykseen.

Koska aloitin tutustumisen ”Parsifalista”, niin ennakkokäsitykseni koki täydellisen tyrmäyksen. Sen musiikki oli kaikkea muuta, kuin mitä olin odottanut. ”Parsifalin” kautta Wagnerin muutkin sävellykset näyttäytyvät, ainakin minulle, ”oikein”. En tiedä olisivatko tulkintani olleet toisenlaisia, jos tutustumispisteeni olisi ollut eri.

Wagner oli minulle monta vuotta hyvin vakava asia. Hänessä on jotain, mikä vetää filosofian alan ihmisiä puoleensa. Hän oli myös persoonana hyvin mielenkiintoinen ja äärimmäinen. Miten niin pikkumainen, ja monessa mielessä vastenmielinen, ihminen kykeni ilmaisemaan itsensä musiikissa aivan päinvastaisella tavalla? Tein seminaaritutkielmia ”Parsifalista” ja ”Reininkullasta”, luin ja kuuntelin. Lopulta olin jo hyvää vauhtia tekemässä gradua Wagnerista ja utooppisesta taiteesta Ernst Blochin ajatusten valossa, mutta sitten tuli romahdus ja masennus. Gradu jäi kesken, ja ”se” musiikki alkoi maistua pahalta ja epäonnistumiselta. Teema oli pakko hyvästellä ja haudata syvälle, ja musiikki sen mukana.

Katsoin hiljattain mainion suomalaistekoisen suurvaltapolitiikkaa satiirisesti käsittelevän natsiparodian ”Iron Sky”, jossa oli käytetty runsaasti Wagner-lähtöistä musiikkia, erityisesti ”Götterdammerungista” otettua. Siitä sain ajatuksen kokeilla, josko aika olisi kypsä, ja olihan se. Kaikki negatiiviset mielleyhtymät, jotka olen vuosikaudet hänen musiikkiinsa liittänyt, ovat poissa. Musiikista voi jälleen nauttia puhtaana esteettis-filosofisena tai metafyysisenä kokemuksena. Tristan ja Isolde –oopperan kuuluisa ”tristan-sointu” jää soimaan mielen sopukoihin vaatien täyttymystä uudelleen ja uudelleen, mutta nyt se on jälleen hyvänlaatuinen vaatimus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti