Blogipostaus K24-blogiini. "Maijan tarina" on kirja Vanhoillislestadiolaisen suvun piirissä tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sen peittelemisestä.
Palasin tauon jälkeen Maijan tarina –kirjan pariin siten,
että lukiessani pyrin jättämään seksuaalirikoksiin ja niiden peittelyyn
liittyvän materiaalin ”näkemättä”. Sen sijaan yritin lukea, mitä muuta tarina
kertoo. Jutustelen tässä lyhyesti joitain täkyjä ajatuksista, joita heräsi.
Ehkäisykielto-polemiikin yhteydessä on keskusteltu suurperheestä
kasvuympäristönä myös lapsen kannalta. Maijan tarinassa varhaislapsuus kuvataan
turhana jonotuksena vanhempien lämpöiseen syliin. Jokainen suurperheen lapsi ei
yksinkertaisesti saa riittävästi sylissä pitämistä, hellyydenosoituksia tai
ylipäätään tunnetta huolenpidostä. Ongelmaa ei kyetä korjaamaan vanhempien
asennemuutoksella, sillä myös uskovaisten vanhempien vuorokaudessa on vain se 24
tuntia.
Maijan tarinasta lyö läpi perheen tunnekylmyys, joten
ongelma luonnollisesti kärjistyy. Olisi mielenkiintoista tietää, aiheuttaako
kestokyvyn rajoilla oleva, tai sen yli menevä, lapsimäärä jo itsessään
käytöstä, jossa muu perhe (vanhemmat ja sisaret) sijoittaa jonkun
perheenjäsenen paarialuokkaan, sylkykupiksi ja syntipukiksi, johon purkaa
kaikki negatiivinen. Onko olemassa jokin, toki yksilöittäin vaihteleva,
maksimimäärä lapsia, joille rakkautta riittää. Samaan ilmiöön tuntuu törmäävän
usein. Perheen (suvun) musta lammas on tuttu ilmaisu, mutta mustaksi lampaaksi
joutumisen syyt näyttävät usein melko mitättömiltä. Vai millä perusteella
perheen vanhemmat antavat itselleen luvan haukkua omaa tytärtään vieraille ja
pitkin kyliä?
Eräs tarinassa minua erityisen paljon häiritsevä kohta on,
kun Maija on jäänyt kotiin yksin siskon miehen (vai oliko hän vielä poikaystävä
siinä vaiheessa) kanssa ja sisko kotiin palattuaan ryntää hädissään yläkertaan
katsomaan, ettei mies vain ole tehnyt Maijalle mitään. Tämä tapahtuu siis
hyväksikäytön alkuvaiheessa paljon ennen kuin hän yrittää kertoa asiasta
kenellekään. Sisko on siis huomannut miehessään jonkin ominaisuuden, jotkin
epähuomiossa sanotut sanat, oudot katseet tms., joka antaa syyn noinkin
hyytäville epäilyille. Mikä saa hänet luopumaan tilanteen tarkkailusta ja
kääntymään siskoaan vastaan? Sen ymmärrän, miksi hän asioiden julki tultua liittyy
uhrin vastaiseen rintamaan. Poroporvarillis-uskonnollisten kulissien kaatumisen
estämiseksi kyetään uhraamaan mitä vain.
Miehet Maijan tarina –kirjassa tuntuvat olevan kautta linjan
vähintään kelvottomia, pahimmassa tapauksessa sosiopatiaan taipuvaisia. Yksi
kirkkaana loistava poikkeus on mies, jonka kanssa Maija lopulta menee naimisiin.
Karmivalla tavalla kuvaavaa on, että tämä yksi kunnollinen mies on sitten puolestaan
hänen perheen ja lähiyhteisön silmissä kelvoton. Pakostakin mietin, mistä
johtuu tuollainen sosiopatian keskittymä. Muovaako yhteisö jäsenet
kaltaisekseen vai muovaavatko jäsenet yhteisön kaltaisekseen?
Jos pitäisi keksiä yksi (ja vain yksi) sana kuvaamaan vl-yhteisön
elämäntapaa sosiologiselta kantilta, niin en keksi kuvaavampaa sanaa kuin ”kyylääminen”.
Kyyläämisen näkee hyvin niin Maijan tarinan lehdiltä kuin lukemattomista muista
ko. yhteisön elämäntapaa kuvaavista kertomuksista. Yhteisön jäsenten puheiden,
kirjoitusten tarkkailu ja niiden vieminen yhdistyksen tai ”johtokunnan”
siivilän läpi, pyrkimys jopa ennaltaehkäisevään ajatuskontrolliin, aiheuttaa
monissa pahennusta, vaikka ei voida sanoa, että ne olisivat yllättäviä
ilmiöitä. Kyyläämisyhteisössä yksilön koko elämä, kaikki sen osa-alueet ovat
tarkkailun alaisena. Absurdeinkin detalji voi johtaa epäsuosioon ja kyräilyn
kohteeksi joutumiseen, mikä taas suoraan vaarantaa vapauden tai taivaspaikan.
En nyt lähde luettelemaan mahdollisia ”rikkeitä”, kuten televisiokatselu, oma
ajattelu tai korvakorujen käyttö. Niistä on kirjoitettu niin paljon. Yritän
hahmottaa asiaa metatasolla.
Neuvostoliitossa ja varsinkin DDR:ssä kansan kurissa
pitäminen perustui erityisesti siihen, että perheenjäsenet saatiin
tarkkailemaan ja ilmiantamaan toisiaan. Oli todellakin niin, että ihminen ei
voinut koskaan tietää, kuka perheenjäsen, sukulainen tai naapuri heitä juuri
silloin tarkkaili (pahantahtoisessa tarkoituksessa), ja että mistä rikkeestä
heidät ilmiannettaisiin. Kuulostaako tutulta? Miksi kukaan haluaisi elää siten?
Kyyläämisyhteisön voi nähdä myös eräänlaisena Panoptikon-mallin sovelluksena.
Vl-yhteisön ja Panoptikon-tyyppisen sosiaalisen hallinnan yhteyttä voisi olla
hedelmällistä tarkastella lähemmin, mutta se saa jäädä nyt toiseen kertaan.
Oletetaan nyt lopuksi, että on olemassa ”taivas” ja ”helvetti”.
Oletan myös, että uskonnollisella yhteisöllä, joka jakaa yhteisen käsityksen
taivaasta ja siitä millainen se on, on myös tarve lähestyä kyseistä ideaalia jo
tämänpuoleisessa elämässä. Millainen siis on se taivas, johon tällainen
kyylääjien seurakunta ajattelee tai toivoo olevansa matkalla? Varsinainen
raskaansarjan kysymys kuitenkin on: Miten sellaisen taivaan erottaa helvetistä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti