Kristillinen uskomusjärjestelmä saattaa viiltää syvät rajat
perheenjäsenten välille. On heitä, jotka menevät taivaaseen ja on heitä, jotka
menevät helvettiin. Tämä näyttää olevan melkoinen tabu, koska juurikaan ei näe
puhuttavan siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Konfliktin luulisi olevan erittäin traumaattinen. Jos se ei
kuitenkaan sitä ole, niin nousee mielenkiintoisia kysymyksiä. Kuvittelen nyt
tämän tekstin tarpeisiin, että taivas ja helvetti olisivat olemassa, ja käyn
läpi eri positioita siltä pohjalta. Alkoholistien perheistä sanotaan, että
heillä on virtahepo olohuoneessa. Kaikki näkevät sen, mutta kukaan ei pysty
sanomaan sitä ääneen. Istuvatko uskovaisen perheen olohuoneessa vastaavasti
Perkele ja Jeesus, mutta heistä ei puhuta?
Oletetaan että perheen isä on tullut uskoon. Hän on
vakuuttunut syvästi siitä, että kuoleman jälkeen hän tulee pääsemään taivaan
iloihin suuresti rakastamansa Jeesuksen seuraan. Usko mielentilana lienee
sellaista, että siihen ei voi ketään houkutella tai pakottaa, eikä hän ole näin
ollen onnistunut käännyttämään perhettään. Koska hän tästä syystä uskoo, ettei
hänen perheensä pääse hänen kanssaan taivaaseen, on hän luonnollisesti
murheissaan. Myös ns. maallisen vaelluksen osalta hän on luultavasti surullinen
senkin vuoksi, etteivät hänelle rakkaat ihmiset jaa hänen
uskomusjärjestelmäänsä. On inhimillistä, että se voi aiheuttaa myös
loukkaantumista. Millainen tilanne on etiikan kautta nähtynä?
Minusta isä hylkää perheensä oman uskonsa tähden. Eettinen
vastuu perhettä kohtaan uhrataan, jotta saataisiin se oman uskomusjärjestelmän
lupaama korkein palkinto. Rakkaus Jeesukseen tai Jumalaan on hänelle korkein
arvo, mutta miten vaimo tai lapset voivat olla loukkaantumatta siitä, että
jokin ei-konkreettinen on ottanut heidän paikkansa? Eivätkö usko ja perhe
sitten voisi olla rinnakkain, yhtä tärkeinä, sijoitettuna elämän eri
huoneisiin? Vastaus on, eivät voisi. Perheenisän korkein arvo voi olla
ainoastaan: ”Minä suojaan teitä rakkaani, tuli mitä tuli, ikuisesti, enkä
koskaan hylkää”. Jos siitä luovutaan, luovutaan samalla kaikkein tärkeimmästä
aviokumppanuutta ja isyyttä määrittelevästä kriteeristä. Perheenisä toisin
sanoen lakkaa olemasta perheenisä sen täydessä merkityksessä.
Vaihdetaan näkökulmaa vaimoon ja lapsiin. He tietävät, että
heille rakkaan ihmisen maailmankatsomuksen mukaan he uskomattomina ovat menossa
helvettiin, ja että hän myös ajattelee siten. Miten tuo tieto voi olla
loukkaamatta heitä? Muu perhe ei tietenkään usko, että niin tulee oikeasti
tapahtumaan, mutta nyt onkin kyse siitä, että he tietävät isänsä uskovan niin.
Ehkä he ajattelevat, että perheenisä ei sittenkään aidosti usko, vaan se on
vain näytelmää. On olemassa uskoa siihen, että uskoo. Mutta onko näytelty hylkääminen
yhtään hyväksyttävämpää kuin aito?
Perhe voi uhrautua itse ja olla vaatimatta perheenisältä
velvollisuuden täyttä täyttämistä. Tyytyä osaansa ja jättää hyvästit, kun tiet
erkaantuvat. Konfliktin jännite vähenee. Se ei kuitenkaan muuta sitä, mitä
uskovan perheenisän tulisi tehdä. Eettisyyden ja uskonnollisuuden yhdistäminen
näyttää tässä yhteydessä mahdottomalta. Jos uskoontuloon ei ihminen voi itse
ratkaisevasti vaikuttaa, ja jos vain uskolla pääsee taivaaseen, niin silloin
osittain uskonnollisissa perheissä pelataan hirvittävää venäläistä rulettia,
jossa panoksena on perheen eettinen integriteetti.
Muutama kuukausi sitten kävin keskustelua tästä aiheesta.
Eräs uskova puolustautui kysymällä, että vähenisivätkö läheisten helvetissä
kokemat kauhut ja kivut siitä, jos hänkin tulisi sinne pelkästä solidaarisuudesta.
Samaa kysymystä ovat esittäneet ”rintamakarkurit” kautta aikain. Onneksi minun
ei tarvitse pelata sitä peliä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti