Uskonnollisissa yhteisöissä esiintyy erityislaatuista
kieroutunutta anteeksiantoa, vastuun osittaista mitätöimistä ja osittaista
jakamista. Se ilmenee kahdella tapaa, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti. Käsittelen
tässä kirjoituksessa yhteisöllistä versiota esimerkin avulla. Yksilöllisestä
versiosta kirjoitan oman blogin. Korostan mahdollisesti liikaa niiden
uskonnollista luonnetta, sillä vastaavia mekanismeja löytyy kaikesta
inhimillisestä kanssakäymisestä. Perustelen kantaani kuitenkin sillä, että uskonnollisessa
kontekstissa sen seuraukset ovat erityisen haitallisia johtuen siitä, että
uskonnolliselle ihmiselle hänen uskonnollinen viiteryhmänsä on aina kaikkein
tärkein ja hänen elämänsä perusta. Tästä oletuksesta lähden, vaikka omaa
kokemusta asiasta minulla ei ole.
Otan ensiksi esimerkin yhteisöllisestä syyllisyyden
jakamisesta. Muutama kuukausi sitten luin uutisen eräästä suomalaisesta
pastorista, joka kärsittyään tuomion pedofiliasta, palasi takaisin seurakuntaansa
yhdeksi kutsutuista vakiopuhujista. Hän oli katunut tekojaan, pyytänyt anteeksi
ja tehnyt parannuksen. Sivumennen kysyn, että millainen on parannuksen
(uskonnollisessa mielessä) tehnyt pedofiili? Kirjoitin uutisen pohjalta
bloginkin tuolloin. Huomaan palaavani juuri tähän yksittäiseen tapaukseen yhä
uudelleen, koska se on niin kuvaava. En voisi itse keksiä parempaa esimerkkiä
asian havainnollistamiseksi.
Mitä edellä mainitussa tilanteessa sitten tapahtuu? On
tietysti hyvä, jos tekijä pystyy aidosti pyytämään anteeksi uhrilta/uhreilta.
Vielä parempi on, jos uhri pystyy aidosti antamaan anteeksi. Nyt kuitenkin oli
niin, että myös yhteisö on antanut anteeksi tekijälle kutsumalla hänet
puhujaksi takaisin, ja siten vieläpä ilmeisen kunnioitettavalla statuksella.
Tässä kohden anteeksianto kieroutuu. Yhteisö puuttuu syyllisen ja uhrin
väliseen syyllinen-uhri –suhteeseen ilman oikeutta, ja eettis-moraalisesti
järkyttävin seurauksin. Yhteisö ikään kuin antaa anteeksi uhrin puolesta,
ainakin sikäli kuin uhri edelleen kuuluu yhteisöön. Tähän sillä ei voi olla oikeutta.
Tilanne on epäselvempi, jos uhri ei enää kuulu samaan yhteisöön. Itse olen sitä
mieltä, että oikeutta toisen puolesta anteeksiantamiseen ei ole olemassa
siinäkään tapauksessa.
Ajattelen niin, että syyllisyys, ts. vastuu jostain
haitallisesta teosta, on määrältään vakio. Anteeksipyynnön tai –antamisen teot
eivät sitä vähennä, vaikkakin ne auttavat kestämään sen kanssa. Jos yhteisö
antaa uhrin puolesta anteeksi hyväksymällä syyllisen takaisin merkittävään
rooliin, se siirtää syyllisyyttä pois syylliseltä edelleen uhrille. Voimme vain
kuvitella, mitä uhri ajattelee tästä. Luulen osuvani melko lähelle, kun luulen
hänen ajattelevan jotenkin tähän suuntaan: Minun kärsimykseni ei ollut oman
yhteisöni mielestä riittävän suurta. Teinkö itse jotain väärin? Oliko minussa
syytä? Miksi?
On mielestäni tervettä antaa kammottaviakin rikoksia
tehneellä ihmisarvo. On sen sijaan epätervettä nostaa hänet esikuvaksi ja
keulahahmoksi, sillä silloin mitätöidään hänen tekemänsä rikokset. Samalla
tullaan mitätöineeksi, paradoksaalista kyllä, hänelle annettu anteeksianto ja
tehtyä siitä sen itsensä irvikuva.
Taannoisessa blogissa kysyin muiden mielipiteitä uutisesta.
Osa tuomitsi kategorisesti kyseisen pastorin paluun esikuvalliseen rooliin, osa
keskittyi syyllisen tekemään parannukseen ja siihen, että hän on katumuksensa
ansiosta ikään kuin sujut tekojensa kanssa. Jälkimmäisissä kommenteissa ei uhri
juurikaan palstatilaa saanut. Miksihän?
Tarkoitukseni oli käsitellä samaa teemaa yksilöiden
välisessä kanssakäymisessä, sekä siinä esiintyvää moraalisten väitteiden jännitteiden
raukeamista. Tästä tekstistä tuli kuitenkin jo sen verran pitkä, että on
parempi kirjoittaa siitä oma blogi myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti