Kotimaa24-palstan blogini tuorein päivitys.
Heittäydyn nyt hetkeksi ”teoreettisesti” kristityksi, ja
olen huolissani uskossaan epävarmoista, etsijöistä ja ylipäätään heistä, jotka
tuntevat elämänsä ja paikoilleen jämähtäneen kristillisen fundamentalismin tai
sanoisinko radikaalin kristillisyyden välisen kuilun olevan jo auttamattoman
leveä ja syvä.
Minä kun olen ulkopuolinen, niin voin tarkastella tätä
"kriisiä" ikään kuin teoreettisesti. Sen vuoksi laitan seuraavan
sisällön sulkuihin. Kirjoitan kuin uskoisin.
( Kuilu johtuu siitä, että tietty Kristinuskon tulkinta ei
ole enää kosketuksissa ihmisten reaaliarjen kanssa. ”Fundamentalismikin” on
siis tulkintaa, vaikka se kovasti yrittää muuta väittää. Arjen ja opin täytyy muotoutua yhdessä. Jos toinen yrittää ottaa ylivallan, niin
toinen reagoi ja vastustaa. Yhteistyö ei jatku.
Kompromissi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että molemmat luopuisivat
jostain oleellisesta, vaan se on päinvastoin. Oppi ottaa huomioon arjen
moninaisuuden ja arki ottaa huomioon opin oleelliset vaatimukset.
Monesti he, jotka kovimmalla äänellä peräänkuuluttavat ”perinteistä
kristillisyyttä”, erityisesti täällä K24:ssä, ovat niitä, joille muotoseikat ja
laki ovat tärkeitä. Jos tarkoitus on, että etsijät ja epävarmat saataisiin ns.
sanan ääreen, niin tapa, jolla fundamentalisti-konservatiivit siihen pyrkivät,
on totaalisen väärä.
Tuleeko lukijalle heidän kirjoituksistaan sellainen tuntu,
että he välittävät Jumalan sanaa eteenpäin? Ei tule. Lukijalle tuntee, että
siinä puhuu tuo yksittäinen ihminen, vihaisena, katkerana ja tuomitsevana. Joku
samoin uskova tietysti sanoo, että kyllä he näkevät heidän sanoissaan olevan
hengen, mutta korostan, että nyt oli puhe siitä, mitä etsijät ja epävarmat
näkevät. Eräässä viikonlopun kommentoiduimmassa
blogissa eräs julistaja kirjoitti suunnilleen tähän tyyliin, että ”kyllä hän
voi rakastaa saastaista ihmistä, vaikka vihaakin hänen saastaisia tekojaan.”
Ajatteleeko joku, että onpas hienoa ja avarasydämistä, että
hän rakastaa saastaista ihmistä. Varmaan ajatteleekin. Tämäkö on se lähtökohta, mistä ihmisen tulisi
aloittaa sydämensä avaaminen Jumalalle? Että etsijä tulee saastaisena ihmisen
luo, joka ajattelee hänen olevan saastainen ja lisäksi vielä ylentää itsensä
niin korkealle, että kaikesta saastasta huolimatta HÄN pystyy etsijää
rakastamaan, kunhan tämä vain alkaa uskoa samoin kuin hän.
Kirjoitan edelleen täysin teoreettisesti. Ajatellaan
kristillisessä kontekstissa, että on olemassa hyvä ja on olemassa paha. Hyvä
ajaa hyvää ja paha pahaa. Kumman osapuolen etu on, jos nämä tuomionjulistajat
karkottavat epävarmat epäilijät ja etsijät pois kirkosta ja seurakuntien
tilaisuuksista?)
Ja sulut kiinni. Onpa suuri helpotus palata takaisin
uskonnottoman agnostikon minään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti