MTV3:lla alkaneessa Putous-ohjelmassa teki debyyttinsä Aku
Hirviniemen esittämä pappi Usko Eevertti Luttinen Nokian Sorvankylältä. En nyt
ala luettelemaan, millaisia ominaisuuksia kyseisellä hahmolla on, mutta haluan
pohtia hieman sketsihahmon, ja tässä tapauksessa karikatyyrin, olemusta
Luttisen avulla. Netin keskustelupalstoilla ja lehtien yleisönosastoilla
ilmeisesti jo käydään keskustelua puolesta ja vastaan siitä, onko hahmo
loukkaava tai pilkkaava.
Karikatyyrihan tarkoittaa, että joitain hieman korostuneita,
mutta sinänsä niin sanotusti tavallisia, ominaisuuksia ylikorostetaan ja
yhdistellään, jotta saadaan luotua koominen hahmo. Karikatyyri ei välttämättä
ole liioiteltu version oikeasta ihmisestä. Se voi olla, ja usein onkin,
karikatyyrikonstruktio, joka on kokoelma erilaisista ominaisuuksista ja
tavoista. Tältä kannalta ajatellen, minun on vaikea ymmärtää Luttisen
loukkaavan jotain tiettyä henkilöä.
Jotkut ovat ilmeisesti moittineet, että Usko Eevertin hahmo
pilkkaisi pappeja. Tosin en tiedä, ovatko papit itse kokeneet sen niin. Luttisen
tapauksessa en näe, että se karrikoisi pappeutta sinänsä. Hahmossa tehdään
naurunalaiseksi sellaiset ihmiset, joilla on Luttisen piirteitä, ja jotka ovat
tai eivät ole pappeja. Tietysti hahmon pappeus on kriittisen tärkeä osatekijä
sen koomisuudessa sen takia, että se (pappeus) toimii karrikoiduista
ominaisuuksista erillisenä akseleraattorina, jonka kautta saadaan koominen teho
täyteen voimaansa.
Luttinen toimii koomisena hahmona myös toisella tapaa
karikatyyrin lisäksi. Tarkoitan parodiaa. Parodiassa jokin juhlava tai pyhä siirretään
yllättäen arkiseen tai profaaniin kontekstiin. Parodisesta sketsistä
esimerkkinä voisi olla vaikkapa seuraavankaltainen kuvitelma. Hääseurue on kokoontunut
kirkkoon juhlavaa hääseremoniaa varten, ja kaikki ovat valmiina. Vain pappia
odotetaan. Lopulta pappi saapuu paikalle ja pahoittelee suureen ääneen
myöhästymistään ”Anteeksi, että olen myöhässä, mutta maha on niin pahasti ripulilla”.
Luttisen hahmo toimii hieman samalla tavalla (ja luulisin, että vielä selvemmin
myöhemmissä jaksoissa). Eli vaikka hänellä on ominaisuuksia, jotka jostain
syystä tunnistamme helposti ja välittömästi ”papillisiksi”, on hänessä myös
piirteitä, jotka ovat ristiriitaisia ”papillisuuden” kanssa. Jälkimmäisessä
tapauksessa siirrytään parodian puolelle.
Hahmo onkin siinä mielessä niin onnistunut, että se
toteuttaa koomisuutta monella eri tasolla. Karikatyyrin ja parodian lisäksi
voisin mainita ainakin toiston. Luttisen toistoa ovat ne muutamat sanonnat,
jotka todennäköisesti tulevat toistumaan läpi sarjan eli mm. ”Shiunaushta”,
”Sitähän sä kysyit” ja hiljaisella nöyrällä äänellä sanottu ”niin”. Filosofi ja
nobelisti Henri Bergson on kirjoittanut hienon tutkimuksen komiikan
merkityksestä nimeltä ”Nauru”, jossa näitä käsitellään tarkemmin. Suosittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti