Valitettavan harvoin tulee vastaan
musiikkiesitys tai orkesteri, joka saa aikaan suoranaisen mullistuksen,
henkilökohtaisen seitsemännen pasuunan soimisen. Ensimmäinen tällainen oli
Richard Wagnerin ”Tristan ja Isolde”. Toinen mullistus tapahtui, kun löysin
kreikkalaisen sinfonisen Death-metal orkesterin nimeltä SepticFlesh, ja
erityisesti heidän kaksi uusinta levyään, The Great Mass ja Communion.
Mitä
yhteistä voi Wagnerilla ja SepticFleshillä olla? Ne molemmat ylittävät musiikin
sovinnaiset rajat ja luovat metafyysisen horisontin sävelten ja sanojen
rinnalle. Tristanissa horisontti täyttyy väitteellä rakkauden ja kuoleman
yhteydestä. Päivä on harhaa ja merkityksetöntä. Rakkaus kuuluu yöhön, jossa
olemisen todellisuus näyttäytyy aidoimmillaan. Rakkaus voi täydellistyä vain kuolemassa,
tai ”liebestodissa”, joka on enemmänkin täyttymystä kuin katoamista.
SepticFleshin
musiikkia voisi kuvata paremmin, että se on metallista modernia klassista musiikkia.
Niin ratkaiseva osuus heillä on klassisen musiikin instrumenteilla. Tosin
tällaisella genremäärittelyllä heitä ei löytäisi se yleisö, jonka he varmasti
eniten haluavat saavuttaa. Heidän luomansa metafyysinen horisontti on
pohjimmiltaan utuisen anti-teistinen. ”The Great Massin” kolme ensimmäistä
kappaletta muodostavat yhtenäisyyden, jossa ”The Vampire from Nazareth” on
syytös, ”A Great Mass of Death” on seuraus ja kärsimys ja ”Pyramid God” on
sovitus. Kahden ensimmäisen kappaleen tärkeimmät kohdat ovat lähes
kestämättömiä siinä, miten ne keräävät voimaa ja painetta. Ne muistuttavat
Wagnerin Tristanin toisen näytöksen loppua siinä, että musiikki jatkuu voimistuen
muutaman tahdin ”liikaa”, kauemmas kuin on totuttu. ”Pyramid God” on näistä
kolmesta kappaleista selvästi melodisin ja siinä onnistuneesti vapautetaan
aiemmin vangittu energia kuulijaa helpottavalla tavalla.
Yksinkertaisimmillaan
on kyse siitä, miten helppoa tämän kolmannen kappaleen kuunteleminen on
verrattuna kahteen ensimmäiseen. Nämä kolme antavat viitekehyksen, jossa lopun
levyn, sinänsä hyvien kappaleiden, kuunteleminen tapahtuu. Loppulevy on sen
vuoksi hyvä, millaisia ovat kolme ensimmäistä kappaletta. ”Communion” levyltä
voisi yksilöidä esimerkiksi kappaleen ”Babel’s Gate”, joka ei ole pelkästään
musiikkia vaan myös lihaksi tullut pettymys ja uskonnollinen epätoivo. ”Babel’s
Gate” onkin vastakappale hienoille Anton Brucknerin sinfonioille, joissa
Absoluutti paljastetaan väkisin kuuntelijan eteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti