Mietin hiljattain ehtoollista, ja
ennen kaikkea ihmisiä, jotka niihin osallistuvat. Jostain syystä minua häiritsi
tavattoman paljon, että miksi kukaan ei-uskovainen haluaisi osallistua
sellaiseen näytökseen, joka pohjimmiltaan on komiikkaa. Komiikkaa se on silloin,
kun ehtoollisen vastaanottaja ei ole kovinkaan uskonnollinen. Mitä syitä siihen
voi olla? Jätän huomioimatta siis niin sanotusti tosiuskovaiset, joiden syyt
ovat ilmeiset. En nyt myöskään tässä yhteydessä syvenny väitteisiin ehtoollisesta
symbolisena kannibalismina tai uhrirituaalina.
Osa ehtoollisella käyvistä on
varmasti kaappiuskovaisia. Lopuilla motiivit rajoittuvat yhteiskunnallisiin
ja/tai sosiaalisiin syihin. Kristinusko on meillä vahva yhteiskunnallisen
olemisen muoto. Erilaiset kristilliset pyhät jaksottavat vuotta ja antavat
välietappeja sen kulkuun. Todella uskovien joukko on tietysti varsin pieni,
mutta pelkkä kirkkoon kuuluminen ja pyhäpäivien huomioinenkin riittää.
Seurakuntalainen, vaikka olisi ateisti, asettaa itsensä välttämättä yhteiskunnan
kirkolliseen maastoon. Nykyinen yhteiskunta ja kirkko ovat kyenneet löytämään
täydellisen symbioosin. Koska kirkkoon kuuluminen on yhteiskunnallisesti niin
olennaista, ihmiset pysyvät seurakuntiensa jäseninä, vaikka heille pyhä on jo
jotain aivan muuta. Kastijako kirkkoon kuuluvien ja kuulumattomien välillä on
edelleen varsin jyrkkä. Tämä takaa kirkolle hyvät kirkollisverotulot.
Nykyiselle yhteiskuntajärjestykselle taas on edullista, että niin pieni joukko
on tosiuskovaisia ja suuri joukko tavan vuoksi kirkkoon kuuluvia. Suuret määrät
hurskaita ihmisiä vähentäisi talouden kasvua merkittävästi. Nimellinen
kristinuskon tunnustaminen edistää myös konservatiivisia pyrkimyksiä, jotka
aina ovat eliitin mieleen.
Sosiaalisilla syillä tarkoitan
sitä, millaisena ihminen haluaa näyttäytyä kanssaihmisilleen. Kun tapakristitty
käy joka sunnuntai kirkossa, on se sitä itseään. Tutussa seurakunnassa
näyttäytyminen on sosiaalista toimintaa. Katso sinä olet täällä ja niin olen
minäkin. Olemme samanlaisia, ja vieläpä erityisen kunniallisia kansalaisia.
Entä jos ehtoolliselle osallistuminen tapahtuu vieraassa seurakunnassa? Silloin
tarvitaan aivan erityistä patologiaa, jos joku haluaa esittää joukolle vieraita
ihmisiä ja käy ikään kuin tekemässä lyhyen pantomiimin alttarilla tuntemattomille.
Viimeinen syy on yhteiskunnallinen.
He haluavat ehtoollisella käymisellään osallistua nimenomaan yhteiskunnalliseen
toimintaan. Se on tietoinen tai tiedostamaton kannanotto konservatismin puolesta,
sen vahvistamista pienellä panoksella. Samalla se on hyökkäys järkeä vastaan,
vaikkakin voiveitsen tapaisella aseella tehty. Tällainen mekaaninen näytelmä ei
missään vaiheessa käy uskonnollisen alueella, vaan se on konemaisella
tarkkuudella tehtyä maltillista porvarillista propagandaa. Toisin sanoen se on
halua pystyttää ihmisen ja arjen näköiskuvia, siis kulisseja. Porvarillinen
etiikka on kiinnostunut vain siitä, miltä asiat näyttävät, ei siitä miten asiat
ovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti