Keskustelu aiheesta jatkuu. Tässä viimeisin postaus heille, joita kiinnostaa.
Palaisin vielä tuohon
kysymykseen kirkon äänestä ja siitä, miten monitahoinen tai yhtenäinen se oli.
Arkkipiispa Johanssonin lisäksi piispa O.J.Colliander (myös ankara beckiläinen)
suhtautui äärimmäisen kielteisesti sosialisteihin. Mainitsemani vaatimukset
teloituksista ja pakkotyöhön passittamista olivatkin juuri Collianderin ääneen
esittämiä ajatuksia (Huhta 2009 s.32-33). Sodan aikana Colliander työskenteli
aktiivisesti valkoisen suomen puolesta ja yritti saada Mannerheimin omaksumaan
hänen oman näkemyksensä sisällissodan uskonnollisesta luonteesta. Colliander
vaati myös, että sisällissodan voittamisen jälkeen sotatoimia oli jatkettava
”hyökkäys- ja valloitussotana” Venäjää vastaan, kunnes Suur-Suomen luonnollinen
itä-raja olisi saavutettu (Huhta 2009 s.32).
Marraskuun 1917 yleislakon levottomuuksien huolestuttamana
Oulun piispa Koskimies halusi, että piispat ja arkkipiispa yhdessä laatisivat paimenkirjeen,
jossa kehotettaisiin sovintoon ja ongelmien rauhanomaiseen ratkaisuun.
Koskimiehen laatima tekstipohja oli osoitettu yhteiskunnan omistavalle luokalle
ja poliittiselle eliitille. Johansson ja Colliander tyrmäsivät ehdotuksen, ja
Porvoon piispa Råberg piti sitä kirkkolain vastaisena ja vaarallisena
politikointina. Johansson ei halunnut, että sovintoa tarjottaisiin sosialisteille,
”murhaajille ja pilkkaajille”. Collianderin mielestä Koskimiehen ehdotus oli
vain ”epäraamatullinen fraasi”, jolla osoitetaan rakkautta jumalan valtakunnan
vihollisille (Huhta 2009 s.30). Emme tietenkään voi tietää, mikä vaikutus tämän
kaltaisella kannanotolla olisi ollut, mutta itse uskon, että tuossa
yhteiskunnallisessa tilanteessa, loppuvuodesta 1917, sisällissota oli jo vääjäämätön.
Colliander muodosti toisen ääripään kirkossa ja toisen ääripään taas mainitut ns. punikkipapit. Suurin osa oli tietysti
jotain siltä väliltä. Yksittäisissä tilanteissa papit toimivat varmaankin omantuntonsa
mukaan. Ilkka Huhta kirjoittaa näin: ”Aiemman tutkimuksen pohjalta siis tiedetään,
että arkipiispan tavoin hänen virkaveljensä ja suuri osa papistoa antoivat joko
näkyvästi tai hiljaisesti tukensa valkoisen Suomen tavoitteille (Huhta 2009
s.10). Tämä uusin tutkimus loiventaa sitä näkemystä aavistuksen mm.
naisseurakuntalaisen näkökulman kautta. Suurin osa kirkkokansasta oli naisia,
ja aiemmassa tutkimuksessa on ilmeisesti tehty yksinkertaistuksia siitä, että
kirkossa käyvät naiset olisivat olleet yksistään valkoisia.
Beckiläisyyteen Suomessa täytyy tutustua paremmin. Yllä
mainitsemani lainaus ”epäraamatullisesta fraasista” on hyvä aloituspiste. Miten
he ovat selittäneet pois Jeesuksen väkivallattomuuden ja opetukset? Millä perusteilla
ankarasti raamattuun perustuva oppi valikoi vain tietyt raamatun kohdat kivijalakseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti