Tämä kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 24.2.2012 ilmestyneessä Asennetta-lehden numerossa.
Suuri osa siitä, mitä
katsotaan kuuluvan hyviin käytöstapoihin, on vähintäänkin kyseenalaista, motiiveiltaan
epäilyttävää ja moraalisesti arveluttavaa. Hyvien tapojen väitetty rapautuminen
on eräs yhteiskunnallisen keskustelun kestoteemoista. Mistä hyvissä tavoissa ja
etiketissä on kyse? Minkä vaatimuksen ne käyttäjilleen asettavat? Päällisin
puolin katsottuna hyvissä tavoissa on kyse käyttäytymissäännöistä, joiden
sisältöä kukin sukupolvi muokkaa omalla tavallaan, usein edellisten sukupolvien
närkästykseksi. Tarkemmin katsottuna sieltä löytyy kuitenkin paljon sellaista,
mikä haluaa pysyä piilossa. Kulttuurisessa yhteiskuntaruumiissa on kuoliossa
oleva raaja, ja se täytyisi leikata irti.
Millä haarukalla syöt
salaattisi?
Pelkistä hyvistä tavoista
puhuminen on kovin epämääräistä, joten on hyvä tarkentaa ja jaotella hieman. Teen
niiden sisällä karkean jaon etikettiin ja moraalisiin hyviin tapoihin sen
mukaan, millä ne perustelevat oikeutuksensa. Tarkennuksena sanottakoon, että moraalilla
en tarkoita tässä yhteydessä kristillistä tai uskonnollista synnin vastapainoa.
Etiketti on näistä kahdesta luonteeltaan pakottavampaa. Sen
mukaan sinun pitää toimia tietyllä tavalla. On vain yksi oikea tapa
toimia kussakin tilanteessa, ja se siirretään uudelle kansalaiselle ylhäältä
päin käskyttämällä joko suoraan tai opetukseksi verhottuna. Etiketissä ei
anneta tilaa omalle harkinnalle. Sinun pitää esimerkiksi puhutella
huomattavasti itseäsi vanhempia ihmisiä kunnioittavasti teitittelemällä ja arvokkaassa
juhlassa sinun pitää pukeutua ns. tilanteen vaatimalla tavalla. Joskus kuulee
sanottavan, että etiketti voi syntyä eettisistä normeista ja se voi
syntyä kulttuurin luomana ja vaalimana. Tässä lausumassa on kaikki mahdollinen
pielessä. Etiketti ei koskaan synny eettisistä tai moraalisista lähtökohdista.
Toisaalta etiketti on aina kulttuuriin sidonnaista ja sen luomaa. Ollakseen
eettistä, sen luomien käyttäytymistapojen tulisi lisätä oleellisesti ihmisten
hyvinvointia. Sen sijaan etiketti kahlitsee ihmistä ja estää henkistä kasvua,
koska se vie yksilöltä vastuuta käyttäytymisestään. Se pyrkii suitsimaan spontaania
elämää, koska yhteiskunnallisen eliitin mielestä on aina vaarallista, jos kansa
ajattelee itse.
Etiketti on hyvien tapojen pimeä puoli. Siihen on
sisäänrakennettu entisen maailman herra-orja –suhde, koska sen toimintasuunta
kulkee poikkeuksetta sosiaalisessa hierarkiassa alhaalta ylöspäin. Orjan tulee
käytöksellään huomioida herra ja varmistaa, ettei vain pahoita hänen mieltään.
Muutama vuosi eräässä ajankohtaisohjelmassa kerrottiin kuinka yritystilojen
siivoajille painotettiin koulutuksen yhteydessä, että he eivät saa pilata
toimistotilojen ilmaa päästämällä suolistokaasuja. Onkohan myös kauppakorkeassa
luentoja, joissa opetetaan, ettei ole hyvä piereskellä sihteerin ohi kulkiessa?
Tuskin. Kaikesta tasavertaisuus-puheesta huolimatta yhteiskuntamme rakentuu eriarvoisuuden
suhteisiin niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin. Etiketti vahvistaa tätä eriarvoisuuden
rakennetta, koska se määrää, miten heikon tulee käyttäytyä vahvemman edessä. Vahvempi
sen sijaan voi aina tehdä poikkeuksia, ja se hyväksytään hiljaisesti.
Esimerkkejä yllä kuvatusta ovat mm. opettajan ja oppilaan
suhde, työnantajan ja työntekijän suhde sekä vaikkapa nuoren ja vanhan ihmisen
suhde. Otamme tarkasteluun viimeisen näistä. Jos ohitamme sen. että niin meille
on aina opetettu, miksi nuoren ihmisen pitäisi nöyrtyä vanhemman ihmisen edessä?
Mikä voi tehdä toisesta ihmisestä niin erikoislaatuisen, että häntä pitäisi
kumartaa tai teititellä? Ja nyt en kelpuuta vastaukseksi, että kunnioituksesta,
sillä tokihan kunnioitus täytyy ensin ansaita. Minkä arvoista on ”kunnioitus”
ilman, että se on henkilökohtaisessa suhteessa, toisin sanoen teoilla ja
sanoilla ansaittu? Jos vanhempi ihminen loukkaantuu siitä, että häntä
sinutellaan tai puhutellaan muuten tuttavallisesti, niin kertooko se enemmän
nuoresta vai vanhasta? Psykologisesti uskottavin selitys on, että
turhamaisuutta on nyt loukattu. Uskon, että suuri osa ylhäältä alaspäin
asetetuista etikettivaatimuksista saa polttoaineensa juuri turhamaisuudesta ja
tärkeilystä. Ääneen sanottuna oikeutus on tietysti jotain muuta.
Jatkaaksemme teitittelyn ongelmaa, niin se perustellaan
siten, että niin on tapana tehdä, ja että on hyvien tapojen mukaista
teititellä. Miksi sitten se on hyvien tapojen mukaista? Koska se kuuluu
etikettiin ja hyvään käytökseen, ja olemme päättäneet, että se on niin. Oikeutus
on kehämäinen. Etiketin tarpeellisuus perustellaan sillä itsellään.
Koulu ja kohteliaisuus
Etiketin syöttäminen
tuleville yhteiskunnan jäsenille alkaa jo esikoulussa. Lapsille kerrotaan, että
on kohteliasta sanoa kiitos ja anteeksi. Ongelma tässä on se, että tuo tarve
perustellaan nimenomaan kohteliaisuudella. Siinä on jotain syvällisellä tavalla
pikkumaista, että nämä kaksi ihmisten kanssakäymisen tärkeimmistä sanoista
arkipäiväistetään tilanteisiin, joissa esimerkiksi todellista kiitollisuutta ei
ole tarpeen ilmaista. Eikö olekin erikoista, että pitäisi kiittää siitä, että
toinen ihminen tekee työnsä? Kiitos, että saan maksaa nämä kaupasta ottamani
tavarat sinulle, joka saat palkkaa siitä, että otat rahani vastaan. Oleellistahan
ei ole mitä sanotaan, vaan miksi sanotaan.
Koulun tapakasvatusta kritisoidaan usein liian lepsuksi.
Jokaisena aikana väitetään, että juuri nykyajan nuoriso on poikkeuksellisen
huonosti käyttäytyvää. Koulun turvallisuus ja oppimisrauha ovat asia erikseen.
Niihin keskittyessään kuri ja etiketti löytävätkin oikeutusta. Fyysistä tai
henkistä väkivaltaa ei tule koskaan hyväksyä. Suuri osa nuorison käyttäytymistä
koskevasta kritiikistä on kuitenkin lähtöisin vanhempien ihmisten turhamaisuudesta
sekä toisaalta autoritaarisuudesta. Vanhemmiksi ihmisiksi sisällytän tässä yhteydessä
laajasti nuoren vanhemmat, opettajat, viranomaiset ja muut aikuiset ihmiset,
jotka nuoren kohtaavat. Kyseinen kritiikki kohdistuu täysin satunnaisella
tavalla sellaiseen käytökseen, joka on eettiseltä kannalta yhdentekevää. Paljon
normaalia itsenäisen ja terveellä tavalla ylpeän nuoren ihmisen käytöstä
leimataan huonoksi, koska aikuisten suhtautuminen siihen on vinoutunutta. Meitä
yritetään jatkuvasti opettaa hyväksymään saman koodin alle ääripäät väkivalta
ja kohteliaisuus sekä tietysti kaikki siltä väliltä. Joskus näyttää jopa siltä,
että epäkohteliaisuus on suurempi synti kuin väkivalta. Tappelunujakan
yhteydessä saatetaan sanoa, että noh pojat
ovat poikia. Kiusaamista selitetään, että lapset nyt ovat julmia. Teitittelyn
unohtuessa vanhempi ihminen sen sijaan kokee sydämen ytimeen ulottuvaa
loukkaantuneisuutta.
Autoritaarisuudella tarkoitan sellaista luonnetyyppiä, johon
kuuluu mm. tarve sovinnaisuuteen, halu alistua auktoriteeteille ja vihamielinen
suhtautuminen kaikenlaiseen vapaaseen ja erilaiseen. Se on siis yksilöpsykologinen
oireyhtymä, mutta myös yhteiskunnallinen ja sosiaalinen ilmiö. Sitä välitetään
uusille kansalaisille päiväkodista lähtien aina hautaan saakka. Ihminen ei ole
edes kuoleman jälkeen vapaa. Hautajaisseremoniat ovat tiukkaan kaavaan
ahdettuja. Hauta täytyy pitää soveliaasti kunnossa, rikkaruohot nyhtää ja kukat
istuttaa. Muutoin vertaisten ja auktoriteettien paine alkaa kasvaa. Autoritaarisuuden
vihamielisyydestä ja katkeruudesta kumpuaa vapaan kasvatuksen ja tiukoista
säännöistä vapaan elämisen arvostelu ja kurin ihannointi.
Meidän täytyy myös kyseenalaistaa, miten opettajakunta
asennoituu kasvatuksellisiin velvollisuuksiinsa. Miten paljon jäykässä
tapakasvatuksessa on takana puhdasta velttoutta? On helpointa siirtää
käyttäytymiskoodi sellaisenaan eteenpäin. Entä kuinka moni niin kutsuttu vaikea
oppilas on todellisuudessa nuori, jolla on vain poikkeuksellisen terve tarve
kyseenalaistaa?
Kuka kryptasta huutelee?
Osa käyttäytymissäännöistä
menee pikkutarkkuudessaan ja arkielämästä irtautuneisuudestaan naurattavan
puolelle. Kuinka kukaan voi kuolemanvakavana miettiä vaikkapa sitä, mitä
ruokailuvälinettä pitäisi seuraavaksi käyttää tai kummalla jalalla pitäisi
lähteä humpan pyörteisiin? Itseironia olisi tarpeellista lääkettä tällaiseen
vaivaan. Näissäkin pyrkimyksissä, olivatpa ne kuinka harmittoman oloisia
tahansa, on mukana sairaalloinen tarve hallita ja määrittää toisten ihmisten
arkea. Lisänä on mielestäni myös roima annos kaipuuta jonnekin muualle,
johonkin myyttiseen aikaan, jolloin asiat olivat hyvin ja ihmiset vielä
osasivat kumartaa. Oppilaat istuivat sotilaallisesti selkä suorassa, ja opettaja
polki harmooniaan laulaen epävireistä veisua.
Tapakouluttajat, ja tapakasvatus nykyisessä muodossaan,
tulisi jättää historiaan yhdeksi sen monista huvittavista alaluvuista.
Tapakouluttaja, etenkin maksullinen sellainen, onkin varsin erikoinen tapaus.
He ovat kuin vampyyreitä, jotka kryptastaan käsin imevät yhteiskunnallista ja
yksilöllistä elinvoimaa, sitä spontaania ihmisenä olemista, joka meissä on
parasta. Elinvoimaa ei kuitenkaan imetä täysin kuiviin. Eliitti haluaa
alamaisensa väsyneinä, mutta kuitenkin omiin tarpeisiinsa riittävän
hyvävoimaisina ja toimintakykyisinä, että yhteiskunnan ja talouden pyörät
pyörisivät. Tapakasvatus uskottelee nurinkurisesti, että hyväksi ihmiseksi kasvetaan
sääntöjen ja ahdistavien muottien kautta, joissa yksilölle ei jätetä tilaa omalle
harkinnalle.
Jotain täytyisi saada
tilalle
Lukijalle on toivottavasti tullut
selväksi, että en toivo tapakasvatuksen poistamista siten, että jäljelle jäisi
kaaos ja epätietoisuus. Etiketit sen sijaan pitäisi haudata syvälle. Haluan
tilalle etiikan ja käytännönläheisen moraalin opettamista. Olisi varmaan
parempi puhua opettamisen sijaan keskustelusta. Tällaisessa mallissa koulussa
käytäisiin keskusteluja siitä, miten toinen ihminen tulisi kohdata moraalisesti.
Se vaatisi paljon työtä ja vaivannäköä niin oppilailta kuin opettajiltakin,
mutta lopputulona olisi itsenäinen ja vahva ihminen, joka ottaa toisen oikeasti
huomioon. Mahdollisesti ulospäin näkyvä käytös ei kovin paljoa muuttuisi,
ainakaan niiltä osin, jotka todella ovat oleellisia. Aikuisilta sopisi myös odottaa
enemmän paksunahkaisuutta sellaista käytöstä kohtaan, joka yleisesti nähdään
töykeänä. Itserakkaudesta ja turhamaisuudesta luopuminen on kuitenkin meille
niin kovin vaikeaa.
Eettisestä perustasta lähtevä käyttäytyminen halutaan
varmasti nähdä ääriyksilöllisenä verrattuna yhteisöllisyyteen. Asia on
kuitenkin päinvastoin. Mikä olisikaan yhteisöllisempää kuin, että toisen
ihmisen kohtaaminen koetaan ennen kaikkea moraalisena tapahtumana? Toisaalta
mitä yhteisöllisyyttä on siinä, että sinun pitäisi ruokkia turhamaisuuttani
teitittelemällä minua tai avaamalla minulle oven, jos pystyn sen itsekin
avaamaan?
Tapakasvatus
tulisi kääntää täysin päälaelleen, jolloin siinä keskityttäisiin ensisijaisesti
kysymykseen miksi eikä miten. Etiketti on ihmistä nöyryyttävä ja alistava aristokratian
jäänne, joka halutaan naamioida kohteliaisuudeksi ja hyväksi käytökseksi. Toinen
sitä synnyttävä, ja hengissä pitävä, voima on turhamaisuus. Ehkä toisen ihmisen
orjuuttaminen on joillekin kohteliaisuutta tai huomioonottamista? Eikö kuitenkin
olisi jo aika siirtää nämä asenteet historiaan ja ottaa jälleen uusi askel
kohti ihmiskunnan aikuisikää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti