Marttyyri-oireyhtymä on erityinen, varmasti harvinainen,
uskonnollissävytteinen narsismin ja kateuden muoto. Arkisessa kielenkäytössä
sitä käytetään kuvaamaan myös tietynlaisen läheisriippuvuuden muotoa. Muita
ilmiöitä kuvaavia sanoja ovat mm. marttyrismi tai marttyristinen. Merriam-Webster sanakirja
määrittelee sanan martyristic ” exhibiting qualities that imitate the actions
of a true martyr”. Mitä kyseinen käytös voisi pitää sisällään?
1. Kateus
Maailman monessa kolkassa uskonnollinen tai uskonnollisuuteen
kohdistuva sorto on valitettavasti arkipäivää. Siihen syyllistyvät ja kohteena
ovat monet eri uskontokunnat. Euroopassa asiat ovat kuitenkin tässä mielessä
paremmin. Eurooppalainen marttyyri-oireilija tuntee tästä syystä kateutta
uskonveljiään ja –siskojaan kohtaan. Miksi minua ei vainota, hän kysyy. Miksi
minun uskonnollisuuteni ei ole riittävän hyvää, riittävän kelvollista, että
minuakin ahdisteltaisiin? Nämä kysymykset iskevät suoraan hengellisen sydämeen.
On luonnollista, että lievittääkseen näiden kysymysten
tuottamaa hengellistä epäilyä ja ahdistusta, marttyristi kehittää ympärilleen
ihan omanlaisensa elämän kehikon, jonka sisäpuolelle hän maalaa monet
kuvitellut uhat ja vainot. Siellä hän sitten seisoo uljaana, raamattu kädessä
ja toinen käsi uhmakkaasti nyrkissä, kestäen kaikki pakanoiden ja
kerettiläisten hyökkäykset. Tähän tuntuisi liittyvän myös vastahyökkäyksen
fantasiointi. Retoriikka on vallan- , voiman- tai väkivallankäyttöön
viittaavaa. Missä määrin raamatullisuuteen perustuva jyrkkyys on oman
aggression tuottama reagointitapa?
2. Eskatologinen marttyrismi
Eskatologinen marttyrismi voi olla lähtöisin joko
alemmuudentunnosta (sen kompensaatiosta) tai narsismista. Yhteistä näille on
kuvitelmat siitä, että juuri he elävät lopunaikoja. Heidän vankkumaton uskonsa
ja totuudellisuuden ymmärtäminen kertoo siitä, että juuri heidät on pistetty
elämään maailman viimeiset ajat. Sillä viimeiset ajat ovat kovia, ja silloin
tarvitaan erityisen erinomaisia uskovia ne kestämään.
He siis tuntevat itsensä sitä paremmiksi, mitä enemmän he
näkevät maailman ympärillään rappion täyttämänä ja synnistä kiehuvana.
Tavallinen läpi historian jatkunut inhimillisyys vikoineen ja hyveineen
näyttäytyy heidän silmissään maailman lopun aikoina. Maailma roikkuu löysässä
hirressä, kun uudet sukupolvet eskatologisia marttyyreja vuorollaan julistavat
maailmanlopun tulevan.
3. Oman elämänsä marttyristi
Yksilötason uskonnollisella marttyristille empatian
kokeminen on vaikeaa. Hän kokee kyllä myötätuntoa, mutta vain oman viiteryhmänsä
jäsenien puolesta, ja siitä syystä, että samaistaa itsensä kuuluvaksi heihin.
Hänen myötätuntonsa kohdistuu toisin sanoen häneen itseensä.
Tämä viittaa siihen, että jopa hänen oman viiteryhmänsä
ihmiset ovat hänelle välineitä oman narsismin toteuttamiseen. Mitä siis voimme
arvioida oman viiteryhmä ulkopuolisten ihmisten merkitsevän hänelle? Vastaus
on, että ilman heitä uskonnollinen marttyristi ei tulisi toimeen. Toiset ihmiset
ovat hänelle viallisia, maailman tuhoon vieviä syntisiä ja jumalan kieltäjiä.
Juuri siksi hän itse voikin olla niin pyhä ja oikeamielinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti