Kotimaa24:än eräs blogisti kirjoitti mielenkiintoista
spekulaatiota siitä, että olisiko Jeesuksen äiti Maria ollut jollain tapaa
ulkoiselta olemukseltaan vammainen. Spekulaaatio lähti siitä, että Maria kuului
pappissukuun, ja olisi ollut ajalle tavallista, että hänet olisi naitettu oman
suvun sisällä papistoon kuuluvalle henkilölle. Sen sijaan hän meni naimisiin
pitkään naimattomana olleelle rakennusmiehelle Joosefille. Mooseksen laki
määräsi, että pappien tuli olla ruumiillisesti virheettömiä samoin kuin
todennäköisesti heidän vaimojensa. Ajatusketju etenee tästä siihen, että Maria
olisi vammaisuuden takia joutunut menemään naimisiin suvun ulkopuolelle.
Blogistin spekulaatiossa oli ilmeisesti osa herättelyä ja
osa ajatusriihimäistä idean pallottelua, mutta hän esitti tärkeän kysymyksen
uskovaisille. Miten Marian mahdollinen vammaisuus vaikuttaisi heidän
jumalakuvaansa? Vahvistaisiko vai heikentäisikö se kristinuskon ilosanomaa
uskovien kannalta?
Minäkin kiinnostuin keskusteluketjusta, koska vastaukset
(rehelliset) olisivat hyvin informatiivisia. Toisaalta myös minunlaiselleni
paatuneelle agnostikolle ajatus siitä, että Jeesus olisi tullut maailmaan jonkin
epätäydellisen kautta, oli kiehtova ja jollain tapaa herkistävä.
Suhtautuminen spekulaatioon oli melko maltillista, mutta
mielipide-erot tulivat kuitenkin hyvin selvästi esiin. Toiset näkivät
ajatuksessa sen kauneuden. Toiset taas moittivat, että heille Maria on pyhä, ja
hänen esittäminen vammaiseksi on loukkaavaa. Eräs vanhempi naispappi ilmaisi
tämän kannan selvimmin kirjoittamalla, että Maria on kaikkien uskovaisten
äitien esikuva ja hänet täytyy pitää sinä lempeänä, kauniina ja rakastavana,
minä he ovat hänet aina kuvitelleet. Kysyin eikö myös vammainen ihminen voisi
olla kaikkea tuota, mutta väistelevän vastauksen takana oleva viesti oli, että
ei voi.
Yllä oleva herättää monta kysymystä. Voiko pyhä olla
epätäydellinen? Mikä on oleellista epätäydellisyyttä? Miksei vammainen voisi
olla yhtä lailla ”lempeä”, ”kaunis” ja ”rakastava”? Jälkimmäinen on minun
kannaltani kiinnostavin kysymys.
Yksi vastausehdotus voisi olla, että uskovalla on tarve
uskoa nimenomaan johonkin itseään täydellisempään. Koko rakennelman eheyden
kannalta on välttämätöntä, että sen jokainen osa on täydellinen. Jos yksikin
osa on vajavainen, niin mikä tahansa muu osa voisi olla vajavainen. Toisaalta uskova
korottaa uskonsa kohteen (ev.luterilaisille Maria on ilmeisen tärkeä, vaikkei
hänen asemansa olekaan sama kuin katolisessa kirkossa) mahdollisimman
korkealle, jotta saisi oikeutuksen itsensä kohottamiselle koko luomakunnan
yläpuolelle. Osallistumisessa pyhään ihmisestäkin tulee pyhä. Ehkä näin.
Vai onko totuus raadollisempi? Marian mahdollisen fyysisen
vajavaisuuden vastustuksessa nousee pintaan oma asenteellisuus. Jo se, että
Marian mahdollinen vammaisuus koetaan haukkumiseksi, kertoo, miten asia on.
Kristityn on mahdollista suhtautua hyvin myötätuntoisesti vammaiseen, mutta
kristitty ei koskaan voi olla, eikä hän halua olla, samassa maailmassa
vammaisen kanssa. Kristinusko siihen pystyisi, ja myös siihen kehottaa, mutta
kristitty ei siihen pysty.
Tämä on vaikea ja kiehtova kysymys. Täytyy miettiä lisää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti