Ovatko karismaattiset liikkeet pelkkää joukko- ja
itsesuggestiolla aikaansaatua henkilöpalvontaa? Ovatko ne toisin sanoen
henkilökultteja, jotka pahimmassa tapauksessa altistavat suurelle vaaralle? Tarkoitukseni
oli tehdä edellisen blogikirjoituksen liitteeksi lista keinoista, joita lahkot
käyttävät jäsentensä suggestion ohjaamiseen ja voimistamiseen. Listaa
silmäillessäni aloin miettimään niiden yhteyttä karismaattisuuteen. Alustava
käsitykseni on, että karismaattisuus on Suomessa enimmäkseen hyväksyttyä, mutta
samalla se aiheuttaa jonkinlaista nolostumisen tai epämukavuuden tunnetta. Se
on kuin hullu perheenjäsen, jolle halutaan aina keksiä muuta tekemistä sille
aikaa, kun vieraita tulee kylään.
Lienee kiistatonta, että karismaattisen liikkeen
tapahtumissa käytetään erittäin voimakasta suggestiota, tai ainakin niihin
sisältyy voimakkaita suggestiivisia piirteitä. Selvää on, että jos karismaatikko
väittää saavansa jumalalta näkyjä tai muuten suoraa viestintää, hän ottaa
itselleen sellaista valtaa, jota kenelläkään ihmisellä ei saisi olla. Hänen
seuraajansa taas ovat muuttaneet jumalauskonsa henkilökultiksi, koska he
uskovat ihmiseen. Vaikka he uskoisivat, että jumala puhuu suoraan joidenkin
ihmisten kautta, niin kuinka he voivat uskoa juuri jonkun tietyn ihmisen olevan
näitä jumalan valittuja, elleivät he usko ensisijaisesti kyseiseen ihmiseen?
En väitä, että kaikki karismaatikot olisivat pahoilla
tarkoituksilla liikkeellä. Tosiasia kuitenkin on, että karismaattisuus antaa
ehkä tehokkaimmat välineet monenlaiselle hyväksikäytölle ja ihmisten
psyykkeellä leikkimiselle.
Niin sanottu ideomotorinen suggestio antaa mielenkiintoisen näkökulman
karismaattisten liikkeiden ja lahkojen tapahtumien ilmiöihin. Siinä pyritään
mielikuvien (sekä muiden suggestiokeinojen) avulla saamaan henkilössä sellaisia
fyysisiä muutoksia, joiden hän itse kokee olevan hänen tahdostaan
riippumattomia. Tämän näkökulman mukaan erilaiset hengestä täyttymiset,
kouristelut, raajojen liikkeet, hysteeriset kohtaukset ovat seurausta
ideomotorisesta suggestiosta, johon seremoniamestari lietsoo seurakuntansa.
Alla oleva lista on peräisin H.Lauerman kirjasta ”Pahuuden
anatomia”. Osa listan kohdista liittyy lahkon elämäntapaan, ja osa kuvaa
keinoja, joita käytetään rituaaleissa ja hartaustilaisuuksissa. Siinä on
tuttuja asioita edellisestä kirjoituksestani, mutta myös paljon uutta.
1. Eläytyminen haltioituneeseen tilaan
2. Kauniit tai esoteeriset rituaalien nimet (mantelipuun
siunaus, sypressipuun siunaus)
3. Hämärä ympäristö
4. Profetiat, enteet, maailmanlopun odotus
5. Yliluonnollisuuksien lavastus
6. Toisto
7. Synnintunnustukset johtajille välttämättömänä osana
pelastumista
8. Piinahelvettimielikuvien jatkuva ruokkiminen
9. Ulkomaailman kuvaaminen syntisenä
10. Unenriisto
11. Väkivalta
12. Seksuaalisuuden kieltäminen
13. Eristäminen muusta yhteiskunnasta, ulkoiset lahkon tuntomerkit
johtavat pilkkaan
14. Uusien nimien antaminen
15. Sisäinen lahkon jäsenten yhteydenpito rajoittaminen,
”huoneenhaltijat” valvojina
16. Hierarkia ja jäseniltä muualla puuttuva
etenemismahdollisuus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti