maanantai 13. helmikuuta 2012

Vaarallisten uskonnollisten liikkeiden piirteitä


Onko esim. Vanhoillislestadiolaisuus haitallinen uskonnollinen liike? Entä Jehovan todistajat? Suomessa toimii tälläkin hetkellä uskonnollisia liikkeitä, joiden toiminnassa on ns. vaarallisille lahkoille ominaisia piirteitä. Käyn alustuksena tulevaa, jo historiaan jäänyttä kartanolaisuutta koskevaa, blogikirjoitusta varten läpi käytäntöjä ja ryhmädynamiikan muotoja, joita lahkoissa yleisesti esiintyy. Ne ovat siis kriteereitä joilla arvioidaan lahkojen vaarallisuutta. Käytän lahko-sanaa modernilla tavalla vaihtoehtoisesti uskonnollisen liikkeen kanssa.

Kun olen lukenut, niin entisten kuin nykyistenkin, VL-liikkeen jäsenien ajatuksia ja kokemuksia, ja käynyt niitä läpi suhteessa vaarallisen lahkon ominaispiirteisiin, niin minulle on herännyt epäilyksiä, mikä on kyseisen liikkeen luonne. Myös entisten Jehovan todistajien kertomukset puhuvat omaa karua kieltään. Lukija voi omien tietojensa pohjalta tehdä omat johtopäätöksensä.

Lahko voi olla vaarallinen sisäisesti ja/tai ulkoisesti. Nykyisten suomalaisten lahkojen vaarallisuus tai haitallisuus taitaa kohdistua pääosin sen omiin jäseniin, eikä ulospäin suuntautunutta fyysistä aggressiota juurikaan enää esiinny. Vaikka näin on, niin tätä asiaa miettiessä herää väistämättä kysymyksiä siitä, miksi lahkojen annetaan toimia. Miksi meillä Suomessa on yhteisöjä, joissa henkisen ja fyysisen koskemattomuuden oikeudet eivät päde? Jyrääkö oikeus harjoittaa uskontoaan alleen edellä mainitut yksilöoikeudet? Pitäisikö kirkon puuttua tiukemmin väärinkäytöksiin? Vai onko kaikki julkinen paheksunta ja rajoittaminen niin huonoa julkisuutta uskonnon harjoittamiselle ylipäätään, että siihen ei haluta mennä? Tekee myös mieli kysyä, että sovelletaanko esimerkiksi lastensuojelun periaatteita yhtäläisesti uskonnollisten yhteisöjen tai lahkojen kohdalla verrattuna sekulaariin yhteiskuntaan? Minulla on epäilys, että näin ei ole.

1. Sisäinen kontrolli
          
Sisäinen kontrolli tarkoittaa lahkon harjoittamaa määräysvaltaa ja kontrollointitarvetta lahkon jäseniä kohtaan. Sitä tapahtuu sekä lahkon johdosta rivijäseniin sekä jossain määrin vertaiskontrollina. Tähän liittyy myös velvollisuus vakoilla ja ilmiantaa toisia lahkonjäseniä.


2. Vainoharhaisuus

Miten paljon lahkossa käytetään todellisia tai kuviteltuja uhkakuvia jäsenten pelotteluun. Lahkon ulkopuolelle luodaan tahoja, jotka aktiivisesti pyrkivät haittaamaan tai tuhoamaan uskonnollista liikettä. Myös liikkeen entiset jäsenet ovat suuria uhkia, ja heitä pyritään demonisoimaan ja mustamaalaamaan.

3. Johdon autoritaarisuus

Tällä kriteerillä arvioidaan liikkeen johdon ohjeiden ja käskyjen ehdottomuutta. Sallitaanko epäilyä tai kriittistä keskustelua? Ovatko johtajat erehtymättömiä tai jumalan sanan välikäsiä, joita on velvollisuus totella. Toisinajattelijoista uhkaa ryhmästä karkottaminen tai muista eristäminen.

4. Syyllistäminen

Kummassa on vika, jos yksilö ja yhteisö ovat eri mieltä? Onko vika aina yksilössä? Tähän liittyy myös, että vaaditaanko jonkinlainen julkinen syyllisyyden tunnustaminen tai itsekritiikki.

5. Velvollisuus uskoutua johdolle yksityiselämästään

Missä määrin lahkon jäsenen yksityisasiat ovat lahkon johdolle tai muille jäsenille kuuluvia asioita? Onko jonkinlainen julkisen tai henkilökohtaisen ripittäytymisen pakko?

6. Opillinen dogmaattisuus

Miten jäykkä lahkon oppi ja maailmankatsomus on? Sallitaanko omaa ajattelua tai tulkintaa, vai tuleeko kaikki lahkon jäsenille ns. valmiiksi pureskeltuna?

7. Sensuuri

Rajoittaako uskonnollisen liikkeen johto jäsenten tutustumista siihen, mitä ulkopuolinen maailma heistä ajattelee? Sensuuri voi toimia suorina kieltoina tai ryhmäpaineen kautta. Kielletään televisio, lehdet yms. tai pidetään yllä käsitystä, että ne ovat paheellisia tai haitallisia.

8. Ihmissuhteiden rajoittaminen

Miten tärkeänä pidetään sitä, että vältetään yhteydenpitoa lahkon ulkopuolisiin henkilöihin tai toisinajatteleviin sukulaisiin? Entinen elämä täytyy jättää taakseen. Lahkon jäsenet saavat olla tekemisissä vain tai enimmäkseen ”omiensa” kanssa.

9. Maailmankielteisyys

Tämän kriteeri käsittää lahkon pelastuskäsitykset. Onko pelastus mahdollista vain juuri samoin tavoin ajatteleville, ja muut joutuvat helvettiin? Onko maailmanloppu lähellä, mutta lahkoon kuuluminen pelastaa? Onko liikkeen ulkopuolinen maailman ja kaikki siinä pahaa, rappeutunutta tai syntistä?

10. Uusien jäsenien värväysvelvoite

Lähetystyön ja jäsenvärväyksen aggressiivisuus


11. Poliittinen vaikutusvalta

Pyrkiikö lahko saamaan poliittista vaikutusvaltaa? Lahkon jäsenet merkittävissä yhteiskunnallisissa töissä.  

12. Peiteryhmät

Onko uskonnollisella liikkeellä peiteyhtiöitä tai yhdistyksiä, joiden yhteys emoliikkeeseen on piilotettu tai se ei ole itsestään selvä? Peiteryhmillä hankitaan varoja ja kannattajia.

13. Varallisuus

Lahkon varallisuus. Miten merkittävä taloudellinen toimija se on? Käytetäänkö jäseniä taloudellisesti hyväksi? Käytetäänkö manipulaatiota tai painostusta, jotta jäsenet antaisivat tuloja tai omaisuutta johdolle?

14. Eroa harkitsevien painostus

Kuinka vapaasti liikkeestä voi erota? Painostetaanko eroa pohtivia tai jo eronneita takaisin liikkeen pariin? Käytetäänkö häirintää, pelottelua tai painostusta?

15. Seksuaalinen manipulaatio

Onko uskonnollisen liikkeen jäsenillä mahdollisuus henkilökohtaiseen, intiimiin seksuaalisuuteen? Vai onko seksuaalisuus johdon määriteltävissä ja sen tarkkailun alaisena. Seksuaalinen hyväksikäyttö on varmaan tämän ominaisuuden äärimuoto.

16. Väkivallan hyväksyntä

Onko väkivallan käyttö lahkon sisällä tai lahkosta ulospäin sallittua tai jopa toivottavaa silloin, kun johto sitä vaatii?

17. Hierarkkisuus

Missä määrin lahkolainen voi ”edetä urallaan” tottelemalla ja alistumalla johdolle. Pitääkö johto huolen asemistaan?

18. Kiristäminen

Käytetäänkö ristiriitatilanteissa tai jäsenten ohjailemisessa kiristystä? Kiristyksen välineinä voivat olla esim. rippisalaisuudet, lasten hyvinvointi, taloudellisilla menetyksillä uhkailu.

19. Totisuus

Onko uskonnollisella liikkeellä siihen itseensä kohdistuvaa huumorintajua? Siedetäänkö huumoria, joka kohdistuu johtoon, jäseniin tai lahkon oppeihin?

20. Suggestiivisten menetelmien järjestelmällinen käyttö

Käytetäänkö erilaisia suggestiivisia rituaaleja, hypnoosia, huumausaineita tai kognitiivista suorituskykyä heikentäviä tekniikoita, kuten esimerkiksi valvottamista?


Lista perustuu kriminaalipsykiatri Hannu Lauerman kirjaan "Pahuuden anatomia".


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti