Onko esim. Vanhoillislestadiolaisuus haitallinen
uskonnollinen liike? Entä Jehovan todistajat? Suomessa toimii tälläkin hetkellä
uskonnollisia liikkeitä, joiden toiminnassa on ns. vaarallisille lahkoille
ominaisia piirteitä. Käyn alustuksena tulevaa, jo historiaan jäänyttä kartanolaisuutta
koskevaa, blogikirjoitusta varten läpi käytäntöjä ja ryhmädynamiikan muotoja,
joita lahkoissa yleisesti esiintyy. Ne ovat siis kriteereitä joilla arvioidaan
lahkojen vaarallisuutta. Käytän lahko-sanaa modernilla tavalla vaihtoehtoisesti
uskonnollisen liikkeen kanssa.
Kun olen lukenut, niin entisten kuin nykyistenkin,
VL-liikkeen jäsenien ajatuksia ja kokemuksia, ja käynyt niitä läpi suhteessa vaarallisen
lahkon ominaispiirteisiin, niin minulle on herännyt epäilyksiä, mikä on kyseisen
liikkeen luonne. Myös entisten Jehovan todistajien kertomukset puhuvat omaa
karua kieltään. Lukija voi omien tietojensa pohjalta tehdä omat johtopäätöksensä.
Lahko voi olla vaarallinen sisäisesti ja/tai ulkoisesti.
Nykyisten suomalaisten lahkojen vaarallisuus tai haitallisuus taitaa kohdistua
pääosin sen omiin jäseniin, eikä ulospäin suuntautunutta fyysistä aggressiota
juurikaan enää esiinny. Vaikka näin on, niin tätä asiaa miettiessä herää
väistämättä kysymyksiä siitä, miksi lahkojen annetaan toimia. Miksi meillä Suomessa
on yhteisöjä, joissa henkisen ja fyysisen koskemattomuuden oikeudet eivät päde?
Jyrääkö oikeus harjoittaa uskontoaan alleen edellä mainitut yksilöoikeudet?
Pitäisikö kirkon puuttua tiukemmin väärinkäytöksiin? Vai onko kaikki julkinen
paheksunta ja rajoittaminen niin huonoa julkisuutta uskonnon harjoittamiselle
ylipäätään, että siihen ei haluta mennä? Tekee myös mieli kysyä, että
sovelletaanko esimerkiksi lastensuojelun periaatteita yhtäläisesti
uskonnollisten yhteisöjen tai lahkojen kohdalla verrattuna sekulaariin yhteiskuntaan?
Minulla on epäilys, että näin ei ole.
1. Sisäinen kontrolli
Sisäinen kontrolli tarkoittaa lahkon harjoittamaa
määräysvaltaa ja kontrollointitarvetta lahkon jäseniä kohtaan. Sitä tapahtuu
sekä lahkon johdosta rivijäseniin sekä jossain määrin vertaiskontrollina. Tähän
liittyy myös velvollisuus vakoilla ja ilmiantaa toisia lahkonjäseniä.
2. Vainoharhaisuus
Miten paljon lahkossa käytetään todellisia tai kuviteltuja
uhkakuvia jäsenten pelotteluun. Lahkon ulkopuolelle luodaan tahoja, jotka
aktiivisesti pyrkivät haittaamaan tai tuhoamaan uskonnollista liikettä. Myös
liikkeen entiset jäsenet ovat suuria uhkia, ja heitä pyritään demonisoimaan ja
mustamaalaamaan.
3. Johdon autoritaarisuus
Tällä kriteerillä arvioidaan liikkeen johdon ohjeiden ja
käskyjen ehdottomuutta. Sallitaanko epäilyä tai kriittistä keskustelua? Ovatko
johtajat erehtymättömiä tai jumalan sanan välikäsiä, joita on velvollisuus
totella. Toisinajattelijoista uhkaa ryhmästä karkottaminen tai muista
eristäminen.
4. Syyllistäminen
Kummassa on vika, jos yksilö ja yhteisö ovat eri mieltä? Onko
vika aina yksilössä? Tähän liittyy myös, että vaaditaanko jonkinlainen julkinen
syyllisyyden tunnustaminen tai itsekritiikki.
5. Velvollisuus uskoutua johdolle yksityiselämästään
Missä määrin lahkon jäsenen yksityisasiat ovat lahkon
johdolle tai muille jäsenille kuuluvia asioita? Onko jonkinlainen julkisen tai
henkilökohtaisen ripittäytymisen pakko?
6. Opillinen dogmaattisuus
Miten jäykkä lahkon oppi ja maailmankatsomus on? Sallitaanko
omaa ajattelua tai tulkintaa, vai tuleeko kaikki lahkon jäsenille ns. valmiiksi
pureskeltuna?
7. Sensuuri
Rajoittaako uskonnollisen liikkeen johto jäsenten
tutustumista siihen, mitä ulkopuolinen maailma heistä ajattelee? Sensuuri voi
toimia suorina kieltoina tai ryhmäpaineen kautta. Kielletään televisio, lehdet
yms. tai pidetään yllä käsitystä, että ne ovat paheellisia tai haitallisia.
8. Ihmissuhteiden rajoittaminen
Miten tärkeänä pidetään sitä, että vältetään yhteydenpitoa
lahkon ulkopuolisiin henkilöihin tai toisinajatteleviin sukulaisiin? Entinen
elämä täytyy jättää taakseen. Lahkon jäsenet saavat olla tekemisissä vain tai enimmäkseen
”omiensa” kanssa.
9. Maailmankielteisyys
Tämän kriteeri käsittää lahkon pelastuskäsitykset. Onko
pelastus mahdollista vain juuri samoin tavoin ajatteleville, ja muut joutuvat
helvettiin? Onko maailmanloppu lähellä, mutta lahkoon kuuluminen pelastaa? Onko
liikkeen ulkopuolinen maailman ja kaikki siinä pahaa, rappeutunutta tai syntistä?
10. Uusien jäsenien värväysvelvoite
Lähetystyön ja jäsenvärväyksen aggressiivisuus
11. Poliittinen vaikutusvalta
Pyrkiikö lahko saamaan poliittista vaikutusvaltaa? Lahkon
jäsenet merkittävissä yhteiskunnallisissa töissä.
12. Peiteryhmät
Onko uskonnollisella liikkeellä peiteyhtiöitä tai
yhdistyksiä, joiden yhteys emoliikkeeseen on piilotettu tai se ei ole itsestään
selvä? Peiteryhmillä hankitaan varoja ja kannattajia.
13. Varallisuus
Lahkon varallisuus. Miten merkittävä taloudellinen toimija
se on? Käytetäänkö jäseniä taloudellisesti hyväksi? Käytetäänkö manipulaatiota
tai painostusta, jotta jäsenet antaisivat tuloja tai omaisuutta johdolle?
14. Eroa harkitsevien painostus
Kuinka vapaasti liikkeestä voi erota? Painostetaanko eroa
pohtivia tai jo eronneita takaisin liikkeen pariin? Käytetäänkö häirintää,
pelottelua tai painostusta?
15. Seksuaalinen manipulaatio
Onko uskonnollisen liikkeen jäsenillä mahdollisuus
henkilökohtaiseen, intiimiin seksuaalisuuteen? Vai onko seksuaalisuus johdon
määriteltävissä ja sen tarkkailun alaisena. Seksuaalinen hyväksikäyttö on
varmaan tämän ominaisuuden äärimuoto.
16. Väkivallan hyväksyntä
Onko väkivallan käyttö lahkon sisällä tai lahkosta ulospäin
sallittua tai jopa toivottavaa silloin, kun johto sitä vaatii?
17. Hierarkkisuus
Missä määrin lahkolainen voi ”edetä urallaan” tottelemalla
ja alistumalla johdolle. Pitääkö johto huolen asemistaan?
18. Kiristäminen
Käytetäänkö ristiriitatilanteissa tai jäsenten
ohjailemisessa kiristystä? Kiristyksen välineinä voivat olla esim.
rippisalaisuudet, lasten hyvinvointi, taloudellisilla menetyksillä uhkailu.
19. Totisuus
Onko uskonnollisella liikkeellä siihen itseensä kohdistuvaa
huumorintajua? Siedetäänkö huumoria, joka kohdistuu johtoon, jäseniin tai
lahkon oppeihin?
20. Suggestiivisten menetelmien järjestelmällinen käyttö
Käytetäänkö erilaisia suggestiivisia rituaaleja, hypnoosia,
huumausaineita tai kognitiivista suorituskykyä heikentäviä tekniikoita, kuten
esimerkiksi valvottamista?
Lista perustuu kriminaalipsykiatri Hannu Lauerman kirjaan "Pahuuden anatomia".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti