Nuori lähisukulaiseni sai joululahjaksi jonkinlaisen hyvien
tapojen ohjekirjan. Tuollaiset kirjalliset tekeleet ärsyttävät minua
suunnattomasti, puhumattakaan heistä, jotka etiketin opettamisella rahastavat.
En liioittele yhtään, kun sanon, että etikettikirja on elämälle mahdollisimman
haitallinen heti vanhan testamentin jälkeen. Mietin tätä aihetta jokin aika
sitten, kun kirjoitin erääseen lehteen artikkelin etiketistä ja hyvistä tavoista.
Julkaisen artikkelin täällä blogissanikin sitten, kun ko. lehden alkuvuoden
numero on ilmestynyt, joten en nyt kirjoita siitä enempää vaan muutaman sanasen
itse sairaudesta.
Etiketti on yksi konservatismista lähtevistä lonkeroista.
Käännetään suunta, ja huomaamme hyvien tapojen johtavan aina ja välttämättä
konservatiivisiin arvoihin. Näihin arvoihin sisältyy rahan ja omaisuuden
yliarvostaminen, joka voi näyttäytyä niin varallisuuden näyttämisenä kuin
liioiteltuna vähättelynäkin sekä myös siten, että henkilö arvioi toisia
varallisuuden kautta joko ihaillen tai moittien. Hän voi tehdä sen myös
epäsuorasti siten, että hän asettaa tiettyyn taloudelliseen yhteiskuntaluokkaan
kuuluville yleistyksenä tietynlaiset ominaisuudet.
Konservatiiviset arvot pyrkivät niin ikään säilyttämään sen
hetkiset valtarakenteet. Yksilötasolla on kyse enemmän vallasta toiseen
ihmiseen ja omanarvontunnosta, ts. omahyväisyydestä. Toisen ihmisen etiketin
vastainen käytös koetaan henkilökohtaisena loukkauksena, ei tosin eettisesti vaan
narsistisesti. Ei ole sattumaa, että etikettisäännöt asettavat velvollisuudet
heikoille ja nuorille, mutta oikeudet vahvoille ja vanhoille. Molemminpuolinen
kohteliaisuus on sanahelinää.
Niin etiketti kuin konservatismi ovat sen vuoksi erityisen haitallisia,
että ne tukahduttavat spontaania elämää ja siirtävät tekojen syyt pois järjen
ja etiikan piiristä keksittyihin sääntöihin. Elämän naturalistinen päämäärä on
elämän ylläpitäminen ja elämän levittäminen yhä laajemmalle. Siinä mielessä
konservatismi on perverssiä eli hyvin pitkälle luonnotonta. Oma ajattelu on
konservatiiville kauhistus. Hänelle on myös ominaista vaikeus erottaa eettinen
toisen ihmisen huomioonottaminen kohteliaisuudesta. On suorastaan huvittavaa,
että aika moni kuvittelee esimerkiksi nuorison tekemien rikosten ja
järjestyshäiriöiden johtuvan siitä, että hyvät tavat ovat päässeet rapistumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti