Tässä jälleen yksi blogikirjoitus Kotimaa24:ään menevää tekstiä. Suurin osa tekstistä on ymmärrettävissä itsenäisesti ilman tietoa keskustelusta, johon siinä viitataan. Keskustelu koskee 1500-luvulla käytyjä Talonpoikaissotaa ja Münsterin kapinaa. Näissä kähinöissä tapahtuneeseen kidutukseen ja surmaamiseen Luther antoi siunauksensa sekä myöhemmin aktiivisen kannustuksen. Suuruusluokasta kertoo, että esim. Talonpoikaissodassa teloitettiin arviolta 100000 kapinallista talonpoikaa.
Keskustelu Lutherin suhteesta väkivaltaan on ollut minulle
henkilökohtaisesti Kotimaa24 –sivuston viikonlopun parasta antia. Ajattelin,
että on vielä paikallaan palata siihen hahmottelemalla yleisiä huomioita ja
osoittamalla joitain keskustelun virheitä.
Mainitussa Luther-keskustelussa oli pohjimmiltaan kyse
henkilökulttiin kohdistuvasta hyökkäyksestä. Tyypillistä tällaisille
vuoropuheluille on, että siinä toiselle osapuolelle riittää totuus ja historialliset
faktat, ja toisen osapuolen tehtäväksi jää yrittää niiden häivyttämistä
erilaisilla retorisilla ja yksilöpsykologisilla keinoilla. Usein nimenomaan
henkilökultin vastustajat käyttävät ensin mainittuja, eli totuutta ja
historiallisia faktoja keinoinaan. Tämä johtuu nähdäkseni siitä, että
henkilökultti on sisäisesti sairastunut tapa ymmärtää historiaa eikä kultin
jäsenillä ole enää pääsyä faktoihin. Tämä ei tarkoita, että hyökkäävän
osapuolen faktat olisivat aina oikein, vaan että puolustaja joutuu muokkaamaan
faktoista tarinoita.
Kritiikin kohteena on siis henkilökultti nykyään, eikä
tietyt tapahtumat historian aikajanassa. Tässä on vastaus niille, jotka
ihmettelevät, miksi 500 vuoden takaiset tapahtumat kuumentavat tunteita. Sille
on toinenkin syy, miksi vanhojen tapahtumien muisteleminen on meille
elintärkeää, mutta siihen palaan myöhemmin.
Seuraavassa on muutama oleellisin keino, joita löytyy Puolustanpa
Lutheria –temppusäkistä, ja yleisemminkin. Lista ei ole kattava.
Vähättely: Vähätellään syytöstä joko itse tapahtuman
vähättelyllä tai puolustettavan osallistumisasteen pienentämisellä. Haetaan
puolustettavalle jokin etäännyttävä tekosyy tai etsitään pakottava olosuhde.
Kiillotus: Pudistellaan syytökset pois merkityksettöminä tai
”sellaista oli elämä siihen aikaan” –tyyppisillä perusteluilla. Tavallaan
pyyhitään lika ja pölyt kulttipatsaasta ja kiillotetaan se uudelleen.
Korostetaan merkkimiehen positiivisia puolia ja saavutuksia. Noukitaan hyvä ja
unohdetaan paha.
Vastahyökkäys: Hyökätään kritiikin esittäjää vastaan
kyseenalaistamalla hänet henkilönä, hänen motiivinsa tai hänen esittämänsä
faktojen lähde. Nämä ovat kaikki virheargumentaation muotoja. Lähdekritiikki on
tärkeä asia, mutta ainoa seikka, joka saisi olla aluksi olla huomion
keskipisteenä, on väitteen totuudenmukaisuus. Väitteestä pitää myös erottaa
faktat ja johtopäätökset. Joissain tapauksissa lähteiden vähyys tekee
faktasisällön todenmukaisuuden arvioimisen vaikeaksi.
Keskustelussa otettiin esille Lutherin kiivas ja melkoisen
hurmeisiin visioihin yltävä anti-semitismi. Luther taidettiin mainita jopa
jonkinlaisensa proto-natsina. On totta, että Hitlerille ja natseille Luther oli
mieluisin teologi, ja ilmeisesti Kristalliyön väkivalta-aalto ajoitettiin
tarkoituksella Lutherin syntymäpäivään. Luther ja Hitler jakoivat yhden
yhteisen vihollisen, mutta muuten väitettä on vaikea hyväksyä. Luther ei ollut
ensimmäinen anti-semitisti eikä Hitler viimeinen. Natsismi olisi toteutunut
joka tapauksessa täysin riippumatta Lutherista tai hänen mielipiteistään.
Yhdessä asiassa ko. Luther-keskustelu oli varsin
rajoittunutta. Siinä ei taidettu ottaa (jos oikein muistan) lainkaan huomioon
taloudellista aspektia. Talonpoikaissodan ja myöhemmin Munsterin tapahtumien
syyt olivat taloudelliset. Ruhtinaat ja maanomistajat ottivat omansa takaisin
ja tuhosivat uhan, joka halusi muun muassa yleisiä ja laajempia
maankäyttöoikeuksia (metsästys, kalastus jne.) ja esim. maaorjuuden
lakkauttamista. Toisin sanoen siinä maallinen valta ja taloudelliset intressit
murskasivat uskonnollisista lähtökohdista syntyneen uudistushalun. Luther
valitsi vallan ja voiman. Luther oli ruhtinaiden mielestä ollut luomassa
asenneilmapiiriä, joka sai aikaan talonpoikaissodan, joten hänen täytyi valita
puolensa. Minulla on hyvä käsitys siitä, mitä hän ajatteli rahasta ja millaisia
köyhiä ja heikkoja hyödyttäviä uudistuksia hän halusi toteuttaa. Tiedän myös,
että esivalta-ajattelu oli hänelle tärkeä. Minun on vaikea hyväksyä hänen päätöstään,
vaikka en usko, että hänellä olisi ollut reaalisia mahdollisuuksia estää
verilöylyjä. Valitsiko hän esivallan? Vai lyöttäytyikö hän opportunistisesti
sille puolelle, jonka parhaiten katsoi voivan auttaa hänen muita suunnitelmiaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti