Katsoin uutisraportteja Yhdysvalloista mustasta perjantaista
(miten osuvasti nimetty). Millaisia vellovia ihmismassoja, mitä
sitoutuneisuutta, määrätietoisuutta ja kiihkoa näissä ostohurmoksen valtaamissa
ihmisissä olikaan? Hakematta tulee mieleen muslimien pyhiinvaellukset Mekkaan,
joissa liiallisen väenpaljouden takia usein on ihmishenkiä vaativia
onnettomuuksia. Näitä uutisia luemme myös esim. Intiasta. Samanlaista
hurmahenkisyyttä on jo Suomessakin. Jonkin lelukaupan tai kodinkoneliikkeen
avajaisiin jonotetaan tuntikausia. Ei siinä ole pelkästään alennuksista tai
muutaman kympin säästämisestä kyse, vaan ihmisen perimmäisistä olemisen
tavoista.
Kapitalismi on luonut kulutusyhteiskunnan, jota ilman
kapitalismi ei voi pärjätä. Siitä mikä ennen oli metafyysistä, ts. jumala, on
sen rinnalle luotu uusi metafyysinen perusta, alkaen teollisuudesta ja päätyen
rahamarkkinoihin. Teollisuuden sanansaattajat, rahamarkkinat ja markkinointi,
vetävät tätä uutta metafyysistä todellisuutta ihmiskunnan päälle kuin peittoa. Rahamarkkinat
on sanansaattaja, mutta samalla abstraktio, jonka omnipotentti voima häilyy
kaiken taustalla. Kaikkeen se kuulemma vaikuttaa, mutta mitenkään se ei näy
eikä siihen pääse mitenkään käsiksi. Tietysti jumalakin on suurelle osalle
ihmisistä vielä olemassa, mutta sen rinnalle on tullut uusia pyhiä.
Moni aikamme ihminen on ylpeä siitä, että he tunnistavat
olevansa kulutusmaterialisteja. Heille saattaa tulla järkytyksenä, että he kuuluvatkin
uuteen uskontoon. Uskonto voidaan
määritellä, toisin sanoen rajata, kolmella eri tavalla: Yliluonnollisen kautta,
pyhä/profaani –erottelun kautta tai niin sanotun perimmäisen huolenaiheen
kautta. Lähestyn asiaa viimeisenä mainitun määritelmätavan kautta.
Tässä on muutama erilainen muotoilu. Lainaukset ovat
Helsingin yliopiston Yleisen Teologian esittelysivuilta.
"Uskonto on tila, jossa ollaan perimmäisen huolenaiheen valtaamia, huolen, joka asettaa kaikki muut huolet alisteisiksi ja joka itse sisältää vastauksen kysymykseen elämämme tarkoituksesta". (Paul Tillich, 1886-1965)
"Uskonto on kaikkein yleistasoisin mekanismi, joka integroi merkityksen ja motivaation toimintasysteemissä. Soveltuu kaiken tyyppisiin toimintasysteemeihin, ei ainoastaan koko yhteiskuntiin tai niiden ryhmiin". (Robert Bellah, 1941-)
"Uskonto on symbolien järjestelmä, joka toimii saadakseen aikaan voimakkaita, laaja-alaisia ja pitkäaikaisia mielialoja ja motivaatioita ihmisissä muodostamalla käsityksiä olemassaolon yleisestä järjestyksestä ja antamalla näille käsityksille sellaisen asiallisuuden olemuksen, että mielentilat ja motivaatiot tuntuvat erityisen realistisilta".(Clifford Geertz, 1926-)
"Uskonto on orientoitumista, ja uskonnot orientoitumisjärjestelmiä. Orientoitumisjärjestelmä tekee ihmiselle mahdolliseksi löytää tiensä elämässä ja maailmassa tietyn merkitystä antavan viitekehyksen puitteissa". (Jacques Waardenburg, 1935-)
Robert Bellahin määritelmä on ehkä helpoiten
ymmärrettävissä, joten käytän sitä. Ihmisen yhteiskunnallinen oleminen ja
paikka määräytyvät nykyisin kulutuksen kautta (on jo pitkään määräytynyt eri
asteisesti). Tietoinen kuluttamisesta kieltäytyminen on myös itsensä
sijoittamista samassa kuluttamisen kontekstissa. Yllä olevasta seuraa, että
kulutus on ”mekanismi, joka integroi merkityksen ja motivaation
toimintasysteemissä”. Kuluttaminen on uskonto. Kulutusyhteiskunnan uskonto on
looginen seuraus käytännön Kristinuskosta eli siitä, miten Kristinusko on
käytännössä toteutunut.
Mitä tästä kaikesta seuraa? Kulutusyhteiskunta sairastuttaa
ihmisen. Sen luonteeseen kuuluu olennaisesti kilvoittelu, joka on tuttu
kristillisestä retoriikasta. Samaa retoriikkaa käyttää luultavasti jokainen
uskonto, vaikka minulla ei ole tästä varmaa tietoa. Uskonnollinen kilvoittelu
tarkoittaa kulutususkonnon tapauksessa, että yhä enemmän pitäisi käyttää rahaa
kulutukseen ja toisaalta, että se tulisi tehdä kiihkeämmin ja hurskaammin (ts.
aidommin ja sitoutuneemmin). Jotta ihminen voisi käyttää enemmän rahaa, hänen
täytyy ansaita sitä enemmän, tehdä enemmän töitä. Köyhien paaria-luokkakin
pidetään kulutususkonnon seurakunnassa mukana niin kauan kuin heidän toivotaan
kykenevän nousemaan kilvoitteluun mukaan. Heidän toinen hyötynsä on antaa
tarvittavaa painetta ylempiin kerroksiin, jotta nämä ponnistelisivat enemmän.
Tämän uskonnollisen totuuden, siis tavan ymmärtää olemisensa,
arvostelu on hyvin vaikeaa, koska sen kannattajilla on tukenaan absoluuttinen
kapitalismista kasvanut monoliitti. Monoliitin täysin sileään pintaan on kritiikin
vaikea tarttua. Parhaimmatkin älylliset ponnistelut kimpoavat siitä ilman
näkyvää vaikutusta.
Tämä uusi uskonto johtaa katastrofiin, mutta traagista siitä
tekee se, että ihmisellä olisi mahdollisuus valita toisinkin. Lopulta ihminen päätyy
valitsemaankin, mutta silloin olemisen reunaehdot ovat jo aivan toiset kuin
nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti